Aquest mes de Juliol serà clau per garantir el dret a l’habitatge a Catalunya. Després del compromís de calendari signat per tots els grups parlamentaris, a finals de mes es podrà dur a terme la votació final que permeti aprovar la ILP.

 

El proper pas serà el debat a la totalitat al Parlament, que es celebrarà el dia 8 o 9 de juliol. A partir d’aleshores, els partits iniciaran el tràmit d’esmenes que serà clau per veure si, tal i com s’han compromès tots els grups parlamentaris (CiU i PP inclosos), es respecten les mesures que conté la ILP i que han aconseguit el suport de 143.000 signatures i bona part de la societat civil catalana. Convé recordar, que en les reunions mantingudes, tots els grups parlamentaris (excepte el PP) es van comprometre a realitzar esmenes per tal de millorar les mesures de la ILP, en cap cas retallar-les ni desvirtuar-les.

 

En aquest sentit, la ILP és un conjunt de mesures de mínims que pretenen donar resposta a l’actual situació d’emergència habitacional i pobresa energètica que pateix Catalunya.

 

Mesura 1. Mecanismes que atorguin una segona oportunitat per les persones sobre-endeutades i deutores de bona fe. Mitjançant dos procediments (un d’extrajudicial i  un de judicial) es possibilita que les famílies puguin liquidar els seus  deutes vinculats amb l’habitatge habitual per tal de poder començar de nou.

 

Mesura 2. Cap desnonament per a les famílies en execució hipotecària, establint l’obligació a les entitats financeres de concedir un lloguer forçós a les famílies en situació de vulnerabilitat.

 

Mesura 3. Lloguer social per famílies en règim de lloguer en risc de desnonament,  amb una important distinció entre grans i petits tenedors d’habitatge.  Quan el propietari de l’immoble sigui una entitat financera o un gran  tenedor d’habitatge aquest haurà d’aturar el desnonament i oferir un  lloguer social a la família. En canvi, quan aquest sigui un petit  tenedor d’habitatge serà l’administració l’obligada de concedir ajudes  perquè la persona afectada pugui seguir a l’habitatge o assegurar-li un reallotjament  adequat.

 

Mesura 4. Creació de parc públic de lloguer. S’estableix la obligatòria reconversió temporal dels pisos buits propietat d’entitats financeres i grans tenedors d’habitatge per augmentar el parc públic de lloguer disponible. D’aquesta manera, es podrà reallotjar totes aquelles famílies que ja han estat desnonades.

 

Mesura 5. Accés garantit a subministraments bàsics d’aigua, llum i gas a les llars vulnerables.

 

Mesura 6. Cap tall de llum, aigua o gas. S’establirà un protocol obligat de comunicació i intervenció prèvia  dels serveis socials per tal d’aplicar els ajuts necessaris per a evitar  el tall de subministrament, en cas que l’impagament sigui per manca de  recursos econòmics de les famílies afectades.

 

Cada una d’aquestes mesures respon a una problemàtica específica que ha de ser afrontada amb urgència. Per aquesta raó, les entitats promotores de la ILP contra els desnonaments i la pobresa energètica volem deixar clar que no estem disposades a cedir ni entrar a negociar sobre el contingut de cap d’aquestes mesures. Som conscients que hi ha vides en joc, i no acceptarem cap retallada.

 

Sense dubte, estem davant d’una oportunitat històrica per conquerir i construir, des de la iniciativa de la ciutadania, el dret a l’habitatge.  Estem en el moment crucial per aconseguir que s’aprovi la primera ILP  de la PAH, després del bloqueig del PP a la ILP estatal que l’any 2013 es va presentar al Congres dels  Diputats.

 

Ara és el moment de rescatar a les persones. Aprovar la ILP sencera es imprescindible per protegir els drets més fonamentals de la població catalana.

 

#ILPésHabitatgeDigne. Conquerim-lo entre totes!