El Parlament de Catalunya ha aprovat per unanimitat la ILP de mesures urgents per fer front a l’emergència habitacional i la pobresa energètica.

Es tracta d’una gran victòria col·lectiva després d’anys de lluita pel dret a l’habitatge que permetrà posar en marxa mecanismes per acabar amb els desnonaments i els talls de subministrament indiscriminats, alhora que mobilitzar habitatge buit per a lloguer social.

Aquest vespre el Parlament de Catalunya, en una sessió històrica ha aprovat la Iniciativa Legislativa Popular contra els desnonaments i la pobresa energètica, promoguda per la Plataforma d’Afectats per l’Hipoteca, l’Aliança contra la Pobresa Energètica i l’Observatori DESC. Aquesta ILP s’ha tramitat en un temps rècord i ha aconseguit sumar el suport de tots els grups parlamentaris, excepte el PP que s’ha abstingut en alguns dels punts.

El debat d’aprovació ha vingut precedit per la intervenció de dos dels portaveus de la Iniciativa Legislativa Popular. En una intervenció emotiva i contundent han resumit el recorregut de lluita que ha permès arribar fins al dia d’avui: “hem conquerit els nostres drets, hem desobeït lleis injustes i avui estem aquí per canviar-les”. Les portaveus, s’han dirigit als diputats exigint que l’altura de mires del Parlament que avui ha aprovat la ILP es mantingui i que hi hagi un desplegament urgent de totes les mesures de la ILP i que es doti de recursos suficients per a què puguin ser efectives.

La ILP aprovada al Parlament és un conjunt de mesures que pretenen donar resposta a l’actual situació d’emergència habitacional i pobresa energètica que pateix Catalunya. 

Atesa l’emergència de la situació i la tardança en legislar per aturar aquesta sagnia, aquesta  ILP s’ha tramitat amb urgència extraordinària, és a dir que, en 15 dies  hem estat capaços de fer tots els tràmits per a que avui la votació hagi estat possible. Cal destacar que tots els grups parlamentaris han  mantingut els seus compromisos tant en tempos com en contingut.

 ILPaEn els propers dies explicarem a fons quins efectes tindrà aquesta nova eina legal de la que disposarem a partir d’ara a Catalunya per fer front a l’emergència habitacional però avui ja cal destacar un articulat final que respecta de forma integra els objectius i efectes que buscava el redactat original, que ha estat concretat, adaptat o fins i tot millorat, per tal de posar per fi sobre la taula les tan necessàries eines de la finalment batejada com a “Llei de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica”. A més, l’articulat aprovat presenta una solidesa  jurídica impecable, fet que ha estat possible gràcies al treball  jurídic fet des del grup promotor, però també gràcies a les aportacions dels serveis jurídics del  Parlament i de les  aportacions dels grups parlamentaris.

La llei aprovada avui pel Parlament de Catalunya no és ni molt menys una declaració d’intencions legals, sinó una  bateria d’eines útils i efectives per frenar l’emergència habitacional a Catalunya:

Mesura 1. Mecanismes que atorguin una segona oportunitat a les persones sobre-endeutades i deutores de bona fe. Mitjançant dos procediments (un d’extrajudicial i un de judicial) es possibilita que les famílies puguin liquidar els  seus deutes vinculats amb l’habitatge habitual per tal de poder començar de nou.

Mesura 2. Cap desnonament per a les famílies en execució hipotecària, establint l’obligació a les entitats financeres de concedir un lloguer social a les famílies en situació de vulnerabilitat residencial.

Mesura 3. Lloguer social per a famílies en règim de lloguer en risc de desnonament,   amb una important distinció entre grans i petits tenidors d’habitatge. Quan el propietari de l’immoble sigui una entitat financera o un gran  tenidor d’habitatge aquest haurà d’aturar el desnonament i oferir un lloguer social a la família. En canvi, quan aquest sigui un petit tenidor d’habitatge serà l’administració l’obligada de concedir ajudes per a què la persona afectada pugui seguir a l’habitatge o assegurar-li un  reallotjament  adequat.

Tant en casos de llançaments hipotecaris com els de lloguer de grans tenidors, principalment bancs, fons d’inversió o grans tenidors que han comprat habitatges procedents d’execucions hipotecàries i desnonaments; l’incompliment de la oferta de lloguer social comportarà una sanció econòmica greu (fins a 90.000 euros) que s’ha inclòs en l’articulat de la llei 1/2007 catalana del dret a l’habitatge.

Mesura 4. Creació de parc públic de lloguer. S’estableix la possibilitat de resoldre la cessió temporal dels pisos buits propietat d’entitats  financeres i grans tenidors d’habitatge per augmentar el parc públic de  lloguer disponible. D’aquesta manera, s’afegeix una eina important més per a mobilitzar el parc d’habitatges buits que amb el temps permetrà reallotjar totes aquelles famílies que ja han estat desnonades sense alternativa.

Mesura 5. Accés garantit a subministraments bàsics d’aigua, llum i gas amb garanties per aturar els talls d’aigua, gas i llum de la població en situació d’exclusió residencial a través d’un protocol garantista que obliga a l’administració a evitar el tall de subministrament, en cas que l’impagament sigui per manca de  recursos  econòmics i a assegurar l’accés aquests subministraments bàsics mentre duri la situació d’exclusió residencial; i a establir acords amb les empreses subministradores perquè posin ajudes a fons perdut per fer-hi front.

En  definitiva, amb aquesta llei s’aporten per fi els mecanismes per acabar amb als deutes de per vida, els desnonaments d’hipoteca i lloguer, garantint el reallotjament en règim de lloguer social i els subministraments bàsics a totes les llars, alhora que es mobilitzaran els pisos buits per a què compleixin la seva funció social.

La  ILP és una llei d’emergència molt necessària i un punt de partida, un important precedent alhora parlar de drets al serveis bàsics per anar cap a  un model més just d’accés a habitatge i serveis.

L’aprovació de la ILP habitatge tan sols ha estat possible gràcies al treball incansable de moltissims afectats, voluntàries, activistes, entitats i col·lectius que hi han donat suport. Les entitats promotores de la ILP no volem amagar la nostra satisfacció per aquest èxit, que culmina més de sis anys de lluita pel dret a l’habitatge digne. No ens podem oblidar de les companyes de tot l’estat que també han estat responsables d’arribar fins aquí avui. Aquesta ILP no té voluntat només de quedar-se al Parlament  de Catalunya, sinó que ha de generar un efecte dominó en la resta de  Parlaments Autonòmics que han de donar resposta davant un estat incapaç i segrestat pel poder bancari i de les subministradores.

El  23 de juliol de 2015 passarà a l’història com el dia en el que la ciutadania, farta de la violació de drets humans i de la injustícia, desprès d’un llarg camí de denúncia i autodefensa dels drets fonamentals, porta l’auto-tutela de drets fins a la redacció d’una llei que els empara i els posa per davant dels beneficis de pocs.

Un dels somnis de la PAH quan va néixer al 2009, precisament a Barcelona era canviar les lleis injustes i tenir-ne de justes per protegir els drets fonamentals.

Avui hem fet realitat aquest anhel. Seguim endavant, perquè s’ha fet un pas importantíssim per aconseguir el dret a l’habitatge, però encara ens queda molt per caminar.

Avui es un dia històric perquè demostrem com el sentit comú del carrer pot entrar als Parlaments de la mà de la ciutadania organitzada a fer lleis que transformin les realitats injustes i que defensin els drets fonamentals de les persones.

 

Avui es pot!

¡Sí Se Puede!